donderdag 20 februari 2014

Verjaar-dag

50!


In oktober ben ik 50 geworden. Dat klinkt als een hele leeftijd. Zeker als je je realiseert dat je eigen moeder dan een dochter van 50 heeft. Niet meteen een positief gevoel.
De natuur kent een heel ander referentiekader. Wijsheid en kracht worden juist toegeschreven aan levenservaring.
Bij een boom vertellen de jaarringen over zijn leeftijd en littekens over wat hij heeft meegemaakt: door storm afgewaaide takken, vergroeide spijkers en gaten van dieren die hun snavel of tanden in de boom hebben gezet. Vette jaren wisselen magere af, een toenemend aantal jaren maakt het beeld alleen maar mooier. De ontwikkeling van de boom wordt zichtbaar, hoe ouder hoe boeiender.

Mijn favoriete boom is de Kroezeboom in Fleringen, al ruim 10 keer 50 jaar oud! Als ik onder deze prachtige boom sta hoor ik de verhalen en voel ik de levenslessen. Waar vind jij wijsheid?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten